Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν και περνούν σιγά σιγά από την νηπιακή ηλικία στην προσχολική και έπειτα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, πολλοί γονείς αρχίζουν να αισθάνονται πίεση και άγχος, για να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά είναι έτοιμα και προετοιμασμένα με τα κατάλληλα εργαλεία και δεξιότητες που απαιτούνται για την καλύτερη απόδοση της γραφοκινητικής τους ικανότητας.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ο μηχανισμός της γραφής δεν είναι απλός και απαιτεί ένα σύνολο αναπτυγμένων δεξιοτήτων και μυϊκού τόνου και δύναμης. Για αυτό τον λόγο η κατάλληλη στιγμή για να ενσωματώσουμε διασκεδαστικά παιχνίδια και δραστηριότητες που θα βοηθήσουν τα παιδιά σε τελικό στάδιο να γράψουν γράμματα και μετέπειτα να σχηματίσουν προτάσεις είναι η ηλικία των 3 ή 4 ετών. Είναι ακριβώς αυτή η ηλικία που τα παιδιά είναι συνεχώς περίεργα και γεμάτα ερωτήσεις, δοκιμάζοντας τα όρια και εξερευνώντας το περιβάλλον τους, το οποίο αποτελεί μέρος της μάθησης.
Η σωστή ποσότητα δύναμης που ασκεί το παιδί στο χέρι του και η ορθή χρήση του συντονισμού μάτι- χέρι θα μπορούσε να σημαίνει τη διαφορά στη λαβή του μολυβιού και την πίεση που ασκεί σε αυτό, τη ποιότητα και το αποτέλεσμα της γραφής.
Μερικές φορές είναι δύσκολο για τους γονείς διότι δεν γνωρίζουν από που να ξεκινήσουν.
Ο ευκολότερος τρόπος για να προετοιμαστεί ένα παιδί για τη γραφή είναι να ΄΄δουλέψει΄΄ την λεπτή του κινητικότητα μέσα από απλά παιχνίδια και διασκεδαστικές δραστηριότητες. Υπάρχουν πολλά αντικείμενα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στο σπίτι ή να βρείτε υπέροχα παιχνίδια στο internet που επιτυγχάνουν την ίδια άσκηση.
Παρακάτω αναφέρονται ενδεικτικά κάποια από αυτά:
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΟΠΤΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
Τα καλύτερα παιχνίδια που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε με τα παιδιά σας είναι αυτά με τα οποία δουλεύονται διαφορετικές μυϊκές ομάδες ταυτόχρονα. Βοηθήστε το παιδί να ενισχύσει το οπτικό σύστημα ενώ παράλληλα εργάζεται με τα χέρια, τους καρπούς και τα δάκτυλα σε μια δραστηριότητα. Επιπλέον ενθαρρύνεται το παιδί να χρησιμοποιεί το δεξί και το αριστερό χέρι μαζί (αμφίπλευρος συντονισμός). Ακόμη κι εάν δείχνει σημάδια δεξιάς ή αριστερής πλευρίωσης (προτίμηση άνω άκρου ως κυρίαρχο), χρησιμοποιώντας και τα δυο χέρια ταυτόχρονα σε μια δραστηριότητα είναι σημαντικό για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και την μάθηση. Τέτοιες δραστηριότητες είναι ζωγραφική με κιμωλίες σε μαυροπίνακα ή με αφρό σε καθρέφτη, κατασκευές με τουβλάκια και πλαστελίνες, διάφορα πάζλ και ενσφηνώματα, αντιγραφή έτοιμου σχεδίου με καρφάκια, λαβύρινθοι σε δυσδιάστατη και τρισδιάστατη μορφή κα.
ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΓΕΘΗ
Αφήσετε το παιδί να ζωγραφίσει και να χρωματίσει με διάφορα υλικά, όπως μολύβια, στυλό, κηρομπογιές, μαρκαδόρους σε όλα τα σχήματα και μεγέθη. Μπορείτε να ξεκινήσετε με χοντρούς μαρκαδόρους, που θα βοηθήσει το παιδί να τον κρατήσει καλύτερα και να καταλήξετε με το να χρησιμοποιεί ένα μικρό σπασμένο κομμάτι κηρομπογιάς (που ενισχύει την τριποδική λαβή). Όσο μικρότερο είναι το αντικείμενο, τόσο περισσότερο γίνεται εξάσκηση στους μυς των δακτύλων με αποτέλεσμα την βελτίωση των δεξιοτήτων λεπτής κινητικότητας και εκμάθηση της άσκησης της απαραίτητης δύναμης για το σωστό αποτέλεσμα.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΜΙΚΡΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΚΑΙ ΛΑΒΙΔΕΣ
Είναι πολύ σημαντικό, όχι μόνο να βοηθήσουμε τα παιδιά να σχηματίσουν τα γράμματα και τους αριθμούς, αλλά επίσης να τα ενθαρρύνουμε να κρατούν σωστά το μολύβι, για καλύτερη απόδοση της γραφοκινητικότητας. Τα παιδιά έχουν την τάση στην αρχή να κρατούν τα μολύβια και τις κηρομπογιές με όλη την παλάμη (παλαμιαία λαβή). Δραστηριότητες που επιτρέπουν την χρήση του δείκτη και του αντίχειρα θα ενισχύσουν τους μυς αυτών των δακτύλων, ώστε η παλαμιαία λαβή να μετατραπεί σε τριποδική και τελικά σε δυναμική τριποδική λαβή, που θα υποστηρίξει την ορθή παραγωγή των γραμμάτων. Μια πολλή καλή δραστηριότητα είναι να βάλουμε τα παιδιά να πιάνουν μικρά αντικείμενα με λαβίδες ή τσιμπιδάκια και να τα μεταφέρουν σε ένα δοχείο, κουτί ή ό,τι άλλο θέλει ο καθένας.
ΧΑΝΤΡΕΣ, ΚΕΡΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΠΑΛΑΚΙΑ ΑΝΤΙΣΤΡΕΣ
Υπάρχουν πολλά είδη δραστηριοτήτων που τα παιδιά μπορούν να κάνουν με χάντρες, κέρματα και μπαλάκια αντιστρές για την ενδυνάμωση των μυών των χεριών, των δακτύλων και της παλάμης. Πιέζοντας μπαλάκια αντιστρές ή μεταφέροντας χάντρες ή κέρματα από την παλάμη προς τα δάκτυλα και το αντίθετο ή περνώντας χάντρες από κλωστή ή κορδόνι ή ανακαλύπτοντας κρυμμένα κέρματα μέσα σε μεγάλη μπάλα από πλαστελίνη, ενισχύετε τους μυς που χρειάζονται για την γραφή. Μην αφήσετε το παιδί να σύρει τα μικρά αντικείμενα πάνω στο τραπέζι για να πιάσει αλλά να χρησιμοποιεί το δείκτη και τον αντίχειρα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Η επιστημονική ομάδα του κέντρου
ΟΣΑ ΑΝΑΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΑΡΑ ΠΡΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΟΣΩΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ Ή ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ. ΕΑΝ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΣΑΣ ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΕΝΑΝ ΕΙΔΙΚΟ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου