Παρασκευή 12 Αυγούστου 2016

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ










Τι είναι η Εργοθεραπεία;

Η εργοθεραπεία παρεμβαίνει σε διαταραχές και προβλήματα, που εμποδίζουν τη λειτουργική επίδοση των παιδιών και στοχεύει στην ανάπτυξη, τη βελτίωση ή την επανάκτηση των ικανοτήτων και των δεξιοτήτων, στις οποίες υπολείπονται. Μέσα από επιλεγμένα θεραπευτικά προγράμματα και δραστηριότητες συντελεί στην ανάπτυξη και ωρίμανση του παιδιού σε τομείς που αφορούν κινητικές δεξιότητες, γνωστικές/αντιληπτικές δεξιότητες, ψυχοκοινωνικές δεξιότητες και δραστηριότητες καθημερινής ζωής.



Σε ποια παιδιά απευθύνεται η Εργοθεραπεία;

Απευθύνεται σε παιδιά με:

 *Κινητικές Διαταραχές- Κινητική Αδεξιότητα
 *Γραφοκινητικές Δυσκολίες
 *Διάσπαση προσοχής- Υπερκινητικότητα
 *Μαθησιακές Δυσκολίες
 *Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές

 *Αισθητηριακές Διαταραχές
 *Αναπτυξιακή καθυστέρηση
 *Γνωστικές και Αντιληπτικές ανεπάρκειες
 *Νοητική Υστέρηση- Σύνδρομα


Σε ποιους τομείς βοηθάει η εργοθεραπεία;

 Κινητικές Δεξιότητες:

Αδρή κινητικότητα και συντονισμός:
Σχετίζεται με την επιδεξιότητα των άνω και κάτω άκρων, την πλευρίωση, τον στασικό έλεγχο, την ισορροπία, τον κινητικό σχεδιασμό και την οργάνωση καθώς και τον αμφίπλευρο συντονισμό.


• Λεπτή κινητικότητα και συντονισμός:
Σχετίζεται με λεπτούς χειρισμούς χεριών- δακτύλων (βελτίωση στη σταθερότητα, στη δύναμη και στην θέση) και με γραφοκινητικές δεξιότητες.


Οπτικοκινητικός συντονισμός:
Αφορά την ικανότητα συγχρονισμού της οπτικής πληροφορίας με την κίνηση του σώματος.




Γνωστικές / Αντιληπτικές Δεξιότητες:

1) Επίπεδο διέγερσης:
Εμφάνιση ετοιμότητας και ικανότητας αντίδρασης και ανταπόκρισης σε ερεθίσματα από το περιβάλλον.

2) Έναρξη δραστηριότητας:
Ικανότητα να ξεκινάει μία φυσική ή νοητική δραστηριότητα.

3) Λήξη δραστηριότητας:
Ικανότητα τερματισμού μίας δραστηριότητας την κατάλληλη ώρα και αναγνώριση της ολοκλήρωσης.

4) Σειροθέτηση:
Τοποθέτηση πληροφοριών, δεδομένων και δράσεων σε σειρά και τάξη.
5) Χρώματα και σχήματα: 
Ταύτιση, αναγνώριση, κατονομασία, γενίκευση.
6) Προμαθηματικές- μαθηματικές έννοιες:
Ποσότητες, αριθμοί, μέτρηση.
7) Μνήμη:
Ακουστική, οπτική, μνήμη γεγονότων, βραχυπρόθεσμη, μακροπρόθεσμη.       
8) Μίμηση:
Μίμηση κινήσεων του σώματος, του προσώπου.
9) Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων:
Αναγνώριση προβλήματος, ορισμός του προβλήματος, αναγνώριση εναλλακτικών πλάνων, επιλογή συγκεκριμένου σχεδίου δράσης , κρίση (αξιολόγηση) του αποτελέσματος.
10) Οπτική και ακουστική αντίληψη και επεξεργασία των ερεθισμάτων
11) Χωρικός προσανατολισμός:
Επεξεργασία των θέσεων των αντικειμένων σε διαφορετικό αριθμό σχέσεων μεταξύ τους, έννοιες χώρου.
12) Χρονικός προσανατολισμός:
Νοητική επεξεργασία των δεδομένων σε σχέση με τον χρόνο. Χρονικές έννοιες.
13) Γενίκευση:
Εφαρμογή των δεδομένων μάθησης και συμπεριφοράς που έχει κατακτήσει σε ποικιλία νέων καταστάσεων.



Ψυχοκοινωνικές Δεξιότητες:

• Λήψη πρωτοβουλιών
• Βλεμματική επαφή
• Ακολουθία κανόνων
• Δεξιότητες αλληλεπίδρασης




Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής :

• Ένδυση-απόδυση
• Σίτιση
• Αυτοεξυπηρέτηση (προσωπική υγιεινή)



Ποια σημάδια μας οδηγούν στον εργοθεραπευτή;

Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση αν το παιδί σας παρουσιάζει τρεις ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες:

● Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του.
● Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Δεν έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα ή τα παπούτσια του, να πάει στην τουαλέτα κλπ.
● Μοιάζει αδύναμο, έχει δηλαδή ελαττωμένο μυϊκό τόνο. Πρόκειται για ένα παιδί που φαίνεται να μην έχει αντοχή, που είναι χαλαρό-πλαδαρό.
● Πέφτει εύκολα κάτω.
● Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει πάζλ ή να κόψει με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο.
● Είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει.
● Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών, ίσως επειδή δεν του αρέσει να το αγγίζουν.
● Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη.
● Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, συνήθως στην Α΄ δημοτικού.
● O γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
● Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες.
● Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
● Έχει μειωμένη αυτοπεποίθηση.
● Δεν έχει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτιμά να παίζει με μικρότερα ή με μεγαλύτερα παιδιά.


Η επιστημονική ομάδα του κέντρου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου